Thursday, April 2, 2009

GERIMIS DIHATI

GERIMIS DIHATI

Alaf 21 Sdn. Bhd

By Sharifah Abu Salem

Harga Buku : RM 15.00
395 muka surat
ISBN 983-124-062-6



Sinopsis Novel.

Gerimis Dihati bermula apabila Emily datang ke Malaysia untuk menemui ayahnya Syed Mukri yang sedang nazak. Kedatangan Emily telah menimbulkan kekecohan kerana selama ini Tengku Habibah, isteri pertama ayahnya tidak mengetahui bahawa Syed Mukri pernah berkahwin lagi dengan wanita Inggeris. Rahsia kewujudan Emily hanya terbongkar apabila Syed Mukri menamakan Emily sebagai salah seorang penerima harta.

Sharifah Yasmin, kakak Emily tidak dapat menerima kenyataan bahawa dia mempunyai adik yang bakal mewarisi kekayaan ayahnya.Apatah lagi, melihat kemesraan Tengku Farid, sepupunya dengan Emily semakin menambah sakit di hati. Dia bertindak cuba memisahkan kedua mereka asalkan cintanya pada Tengku Farid berbalas.

Berjayakah Sharifah Yasmin melakukannya? Bagaimanakah Tengku Farid melalui kehidupan tanpa Emily? Mampukah Tengku Farid melakukan pengorbanan atau Tengku Farid sendiri yang terpaksa menjadi korban.

Denan garapan bahasa yang indah, lembut dan bersahaja,GERIMIS DIHATI pasti meruntun perasaan anda. Sebuah karya yan kaya dengan nilai kasih sayang pengorbanan.

My Rating ***

Review...

Saya pernah baca novel yang ditulis oleh penulis iaitu "PESONA RINDU", novel tu mencuit perasaan saya. Berbeza pula dengan Gerimis Dihati.

Novel ini, mengajar kita erti pengorbanan...Cerita tentang Emily yang datang ke Malaysia hanya
untuk berjumpa dengan ayahnya yang memang dia sendiri tidak pernah jumpa dan tengok serta tidak pernah merasa kasih sayang dari seorang ayah...

Emily yang mendapat telegram dari Tengku Farid yang menyatakan ayahnya sedang nazak datang untuk melihat ayahnya iaitu Syed Mukri. kedatangannya banyak sangat rintangan...

Emily perlu berdepan dengan Tengku Habibah isteri pertama Syed Mukri dan Sharifah Yasmin kakak kepada Emily anak Syed Mukri dan Tengku Habibah.

Selama dia di Malaysia dia menumpang di rumah ibu bapa Tengku Farid iaitu Tengku jamil dan Tengku Faridah. Tengku Jamil adalah adik ipar kepada Tengku Habibah manakala Tengku Faridah pula adalah adik kandung Tengku Habibah.

Tengku Jamil tidak dapat membawa Emily berjumpa dengan Syed Mukri kerana Syed Mukri selalu ditemani oleh Tengku Habibah ataupun Sharifah Yasmin dan Tengku Danial.

walaubagaimana pun Emily dapat juga berjumpa dengan Syed Mukri itupun selepas syed Mukri Koma akibat terkejut mendengar perbalahan keluarganya.

Apabila Syed Mukri sedar dari koma dia bertanyakan dengan Tengku Farid tentang Emily tetapi Emily tidak sempat berjumpa dengan ayahnya kerana ayahnya telah meninggal dunia semasa Emily dalam perjalanan ke hospital bersama Tengku Farid. Begitu juga dengan Sharifah Yasmin yang tidak dapat berjumpa juga
dengah ayahnya.

Perbalahan dan persengketaan berlaku apabila surat wasiat Syed Mukri dibacakan...Emily antara penerima wasiat tersebut. Tengku Habibah yang mengetahui dia ditipu oleh Syed Mukri telah menyalahkan Tengku Jamil dan isterinya Tengku Faridah kerana menyimpan rahsia perkahwinan Syed Mukri dengan wanita Ingeris Shereen sehingga lahirnya Sharifah Emily binti Syed Mukri.

Sharifah Yasmin yang mencintai Tengku Farid bertambah la sakit hatinya kerana merasakan cintanya terhalang dengan kehadiran Emily. Dia melakukan bermacam-macam cara untuk memikat Tengku Farid tetapi tidak berjaya sehingga lah ibu Tengku Farid, Tengku Faridah membuat rancangan untuk menjodohkan Tengku Farid dan Sharifah Yasmin bertujuan menjernihkan keadaan.

Berjayakah Sharifah Yasmin Berkahwin dengan Tengku Farid? Bagaimanakah kesudahan tentang Emily dan Tengku Farid..Jom baca kesudahan novel ini.

No comments:

Post a Comment